Alla inlägg under februari 2011

Av Walk In Drive Out - 9 februari 2011 16:11

"-Om Du skall sammanfatta dagen- vad har Du lärt Dig i dag?"


Med tanke på att jag visat en film som visat skillnad på krockvåld i 50/70/90, halkkörning där eleverna misslyckades ordentligt med sladd som följd, provade att krocka i krocksläde, ta sig ur en bil som låg upp- och- nedvänd och gå på raklinje med alkohol-glasögon på sig så hade jag förväntat mig ett svar likt "Åh, jag har lärt mig så mycket! Att man skall hålla ned hastigheten så man inte får sladd, det gör ont att krocka, att det är besvärligt att ta sig ur en bil som voltat samt att man beter sig konstigt när man är berusad..." Men det första och underbara svaret jag fick var:


"Det bästa med dagen var att jag fick köra SJÄLV! Och slippa tjatet från den bredvid!" *asg*


Ja, Ni underbara elever! ;) Älskar Er! ;)


    


Puss

Av Walk In Drive Out - 7 februari 2011 11:58

I bland när man kör med en riktigt, riktigt duktig elev så kan man faktiskt slappna av lite och unna sig att fundera på annat... Då kan det komma sånadär funderingar som är helt onödiga men som får den iskalla, långa vintern att kännas lite lättare! ;) SÅ i dag tog tankarna mig tillbaka till en tid då jag kände en man som (som de flesta män *ler*) blev sådär ynkligt förkylningssjuk. Jag försökte trösta att jag kunde gå och hämta en tablett samt hästens termometer (då det var den enda termometer som fanns i huset). Han blir plötsligt jättefrisk och utbrister -"HÄSTENS termometer!!? Hur stor är den!!? Som en cykelpump!!?" *asg*


Så i dag- fem år senare- får den frusna trafikläraren sig ett gott skratt och tänker att snart är våren faktiskt här!! ;) Håll ut lite till! ;)


Kolla: http://www.youtube.com/watch?v=Qg-md8geRkU


Atttjo! ;)



Av Walk In Drive Out - 4 februari 2011 12:09

"Varför blir unga män oftare underkända på teoriprovet än unga kvinnor?" var frågan jag fick av Jens på TV4 i dag! Se inslaget på:


http://www.tv4play.se/nyheter_och_debatt/nyheterna_karlskrona?title=varannan_man_underkanns_i_teoriprovet_for_korkort&videoid=1215325


Vi har våra teser.. Men därmed inte sagt att det är så.. Vad tror Ni?


Ett totalt resultat visat att lite drygt 60% av tjejerna var godkända och lite drygt 50% av killarna. Lite låg nivå tycker jag.. Men förstår varför.. Eftersom det går att ta körkort på privat väg så dras statistiken ned eftersom det inte finns några som helst krav på kunskapsnivå för att genomföra provet. Vi trafikskolor däremot är uppstyrda av Trafikverket att utbilda på ett speciellt sätt så att våra elever blir godkända och därmed bra medtrafikanter i framtiden!

En annan tes kan ju vara att teoriprovet är så billigt att det går bra att chansa på ett godkännande. (De här siffrorna räknar bara förstagångsprövarna).. Kanske är det fler killar en tjejer som chansar? Och därmed dras statistiken ned.

Eller kan det vara så att dagens ungdomar inte utbildas lika bra i läsing och skrivning som innan datorernas tid? Därmed får de svårt att förstå innebörden av frågan och missar mycket pga. det.. Vi märker ju av det problemet hos oss men det är fler tjejer än killar som då ber om hjälp att förklara.

Att killar har mer underkännande kanske har med deras mentalitet att göra då killar mellan 18-25 står för flest olyckor i trafiken efter körkortstagandet. Det kanske inte är en slump menar jag.. Är det en mognadsfråga? Ska vi höja körkortsåldern?


Ja, teserna är många och även om man inte skall generalisera kan man ju fundera på varför fler killar blir underkända än tjejer.. För vi har det inte så här.. På vår trafikskola har vi minst 80-85% godkännande när det gäller teoriproven. Och det är nog för att våra krav är tillräckligt höga! Vi måste ju våga möta den nya trafikanten i framtiden! ;)


Kolla de lokala nyheterna på måndag 18.30 så får Ni se filmstjärnan från Walk  In Drive Out!


Puss och Kram


  



Av Walk In Drive Out - 2 februari 2011 16:19

Tja, om man fyllt 30 eller mer kanske.. ;) Men nu fyller vi "bara" 7 år som trafikskola så här bojkottas ingenting! Här firas det!! ;) Därför bjuder vi på HALVA inskrivningsavgiften (värde 850:-) under HELA februari!


Sprid det till Era vänner och bekanta som är i körkortstagen! ;))


Puss och kram  

Ovido - Quiz & Flashcards